اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف اعلام کرد:

راه‌اندازی سامانه پیوند پایان‌نامه‌ها با نیاز دستگاه‌ها؛ در راستای هدفمندکردن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی

راه‌اندازی سامانه پیوند پایان‌نامه‌ها با نیاز دستگاه‌ها؛ در راستای هدفمندکردن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی
دکتر مسعود برومند، دبیرکل شورای علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راه‌اندازی سامانه ساتع گفت: در این سامانه که راهی برای پیوندزدن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به نیازهای پژوهشی دستگاه‌ها است، از یک سو دستگاه‌ها نیازهای خود را بارگذاری می‌کنند و از سوی دیگر دانشجویان پروپوزال‌های خود را در راستای این نیازها تعریف خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، درمیزگرد تخصصی طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت که در حاشیه نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها برگزار شد، دکتر برومند با اشاره به راه‌اندازی سامانه اجرایی تقاضا و عرضه فناوری و پژوهش (ساتع) افزود: این سامانه در راستای اجرای بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه کشور پیاده‌سازی شده و محوریت فعالیت آن، مدیریت پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حل مشکلات جامعه است.
وی با اشاره به طرح سازوکار تامین اعتبار پژوهشی (ستاپ) در سامانه ساتع گفت: سازوکار اجرایی تامین مالی مشمول چهار حوزه علوم انسانی و هنر، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپروری و علوم پایه می‌شود و فرایند تامین مالی پژوهش‌ها با مشارکت وزارت علوم و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های غیر دولتی خواهد بود.
وی افزود: شرکت‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، اولویت‌های پژوهشی خود را در سامانه ساتع ثبت می‌کنند، ضمن آنکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مدیریت استاد راهنما و تایید دانشگاه محل تحصیل، پروپوزال‌های خود را برای انجام تحقیقات مورد نیاز شرکت‌های تولیدی صنعتی ارائه می‌دهند.
دکتر برومند با تشریح فرآیند تصویب اعتبارات پژوهشی این طرح گفت: اعضای هیئت علمی شخصاً می‌توانند وارد سامانه شده و از میان اولویت‌های اعلام شده، طرح یا طرح‌هایی را برای پژوهش انتخاب کنند و تایید نهایی درخواست‌ها توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: در صورت نهایی شدن پروژه‌ها، ۶۰ درصد مبلغ قرارداد به دانشجویان پرداخت می‌شود که در راستای حمایت مالی از دانشجویان و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش تقاضامحور در کشور گام مناسبی است.
دکتر برومند این سامانه را گامی در جهت پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و در نهایت حل مشکلات کشوربا استفاده از نیروهایی داخلی دانست و گفت: این پیوند با یک پایگاه روزآمد و جامع از تقاضای پژوهش و عرضه پژوهش پشتیبانی می‌شود و سازمان‌ها می‌توانند در این سامانه، درخواست‌ها و حمایت‌های خود را بارگذاری کنند.

۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۸۲۰