اخبار

یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف برگزار گردید

یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی عتف برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف این جلسه به ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت درحوزه پژوهش، فناوری و نوآوری اختصاص داشت.

برخی از موارد مطروحه این گزارش که توسط نماینده وزارت‌خانه ارائه شد، به شرح زیر است:

-     فعالیت‌های این وزارت‌خانه دربرگیرنده فعالیت چهار شرکت اصلی شامل: شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

-      شرکت ملی گار ایران از سال 1400 تا کنون 220 قرارداد پژوهشی از طریق ستاد، شرکت‌های گاز استانی و تابعه شرکت ملی گاز با با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و ‌فناوری و مراکز پژوهشی به ارزش مجموع 2100 میلیارد ریال و 1.9 میلیون دلار منعقد نموده است.

-      در شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز اقداماتی همچون تدوین سند راهبردی توسعه فناوری پالایش و پخش، شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه در سطح شرکت ملی پالایش و پخش، انعقاد 38 تفاهم‌نامه‌ توسط مدیریت پژوهش و فناوری و شرکت‌های تابعه با شرکت‌های دانش‌بنیان و ... انجام شده است.

-      شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در راستای توسعه فناوری، ابتدا اولویت‌های فناورانه شرکت را تعیین نموده است و سپس فعالیت‌هایی همچون بهبود دانش فنی کاتالیست و فرآیند پلی‌اتیلن سنگین، بهبود دانش فنی تولید پلی پروپیلن، بهبود و توسعه دانش فنی متانول و ... را انجام داده است.

-      واگذاری مطالعات فناورانه  22 میدان بزرگ نفتی و گازی در قالب 22 قرارداد به 13 دانشگاه‌ها، قراردادهای پژوهشی و فناوری به منظور توسعه فناوری در حوزه موضوع‌محور اکتشافی با دانشگاه‌های داخلی طرف قرارداد، تدوین دانش فنی بیوراکتورهای غشایی جهت تصفیه پساب نیز از جمله فعالیت های شرکت ملی نفت ایران و در راستای اولویت‌های پژوهش و فناوری شورای عالی عتف بوده است.

از سوی دیگر وزارت نفت اقداماتی را به شرح زیر در راستای توسعه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت داشته است:

1- استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها؛

2- جلوگیری از خروج ارز با تکیه بر توان داخلی؛

3- بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان؛

4-  ارائه تسهیلات و تضامین  به شرکت‌های دانش‌بنیان؛

5- صدور خدمات فنی و مهندسی؛ و

6- سیاست‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها.


۱۷ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۲۰۶