اخبار

تولید روزانه یک میلیون لیتر مواد ضدعفونی توسط دانش‌بنیان

تولید روزانه یک میلیون لیتر مواد ضدعفونی توسط دانش‌بنیان
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، در زمان شیوع ویروس کرونا میزان تولید مواد ضدعفونی را به بیش از یک میلیون لیتر در روز افزایش دادند.
دکتر مسعود برومند در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست مجازی کمیسیون دائمی عتف وزارت علوم درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به دلیل چابکی، نخستین شرکت‌های پاسخ دهنده نیاز کشور بودند.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان حدود تولید را برای ساخت ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی تغییر دادند و خط جدید تولید ایجاد کردند؛ در این زمینه بخشی از پارک‌های علم و فناوری نه تنها نیاز استان خود را بلکه نیاز دیگر استان‌ها را هم تامین کردند که ارقام قابل توجهی به دست آمد.
برومند با بیان اینکه صنعت ونتیلاتورسازی توسط این شرکت‌ها و پارک‌ها با حمایت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسعه یافت، ادامه داد: پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در روزهای شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های تخصصی خود فعال‌تر شدند، به عنوان مثال پژوهشگاه ژنتیک، مرکز تشخیص طبی راه اندازی کرد و بر اساس آمار هفته گذشته روزانه بیش از پنج هزار نمونه تست به بیمارستان‌ها گزارش می‌دهد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به ابتکار مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در زمینه تولید الکل طبی اشاره کرد و گفت: تامین مواد ضدعفونی کننده و الکل از ضایعات مواد غذایی و مواد گیاهی، دیگر اقدامات چشمگیر این مراکز در ایام شیوع کرونا محسوب می‌شود.
دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: حدود ۴۰۰ شرکت مستقر در پارک‌ها، مراکز رشد و فناوری مسوول این فعالیت بودند و نیاز کشور را پاسخ دادند؛ در مرحله بعدی صادرات این مواد در دستور کار شرکت ها قرار می‌گیرد.

 

اختصاص مشوق‌های مالیاتی به هزینه کرد شرکت

برومند در ادامه با اشاره به دستور جلسه دیگر کمیسیون دائمی عتف وزارت علوم، خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی در خصوص مالیات شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار داشتند که هر کدام به طور جداگانه آن را بررسی و به یک نتیجه رسیدند. این طرح به منظور استفاده بیشتر از اثربخشی مشوق‌های مالیاتی و هزینه کرد تحقیق و توسعه مطرح شد.

وی اظهار داشت: همچنین پیشنهاد اختصاص مشوق‌های مالیاتی به هزینه کرد شرکت‌ها به جای اختصاص به درآمدها مطرح شد؛ اعضای کمیسیون دائمی با این پیشنهاد موافقت و تاکید کردند برای این مسیر باید اقداماتی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم انجام شود.

به گفته برومند، در این زمینه نظامی برای پشتیبانی از تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی راه اندازی و دانش بنیانی را با میزان هزینه کرد تحقیق و توسعه شرکت‌ها بیان کرد.

۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۹۱۵