اخبار

دکتر برومند در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مطرح کرد؛

لزوم توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به پروژه‌های حوزه محیط زیست

لزوم توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به پروژه‌های حوزه محیط زیست
دکتر مسعود برومند، دبیرکل شورای عالی عفت و معاون پژوهشی وزیر علوم، در نشست مجازی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور بیش از پیش توجه ویژه خود را به پروژه‌های مرتبط با محیط زیست معطوف کنند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، نشست ویدئو کنفرانسی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت، دکتر مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، امیرارسلان مهاجری طهرانی، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر برومند، با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه محیط زیست گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مکاتبات بسیاری با مراکز مختلف در خصوص اهمیت پروژه‌های زیست‌محیطی داشته‌ایم. دانشگاه‌ها از منظر مسئولیت اجتماعی می‌توانند کمک‌های بسیاری در این زمینه انجام دهند. تقاضای من از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور این است که حتماً توجه خود را به پروژه‌های مرتبط با محیط زیست معطوف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با ادارات کل استانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: ارتباط با اداره کل‌های محیط زیست استان‌ها موضوع بسیار مهمی است چرا که این ادارات هم می‌توانند به عنوان بخش تسهیل‌گر عمل کنند و هم خود مانعی در این زمینه باشند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، پروژه‌های زیست‌محیطی در بین دیگر پروژه‌های علمی در مجموع پروژه‌های مشکلی هستند چرا که هر کسی در خصوص آنها اظهارنظر دارد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بودجه پژوهشی کشور هم اکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های بیشتر سازمان محیط زیست و بخش دانشگاهی در قالب تفاهم‌نامه مپسا، پژوهشگران بتوانند از اعتبارات این بخش برای انجام پروژه‌های ملی محیط‌زیستی استفاده کنند.

در ادامه دکتر محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به همکاری‌های دو سال اخیر بین سازمان محیط‌زیست و وزارت علوم اظهار داشت: از جمله دستاوردهای سال‌های اخیر می‌توان به امضای تفاهم‌نامه مپسا، اجرای ۴ کنوانسیون با دانشگاه‌ها و نیز موضوع آزمایشگاه‌های معتمد اشاره کرد. در زمینه تفاهم‌نامه مپسا نیز تاکنون ۶ قرارداد دانشگاهی نهایی شده است.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که دانشگاه‌ها نباید به پروژه‌های محیط زیستی مانند دیگر همکاری‌ها نگاه کنند. این بخش باید به عنوان وظیفه ملی همگانی قلمداد شود.

نیاز سازمان حفاظت از محیط زیست به ارائه راهکارهای علمی و فنی دانشگاهیان

در ادامه دکتر مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای همکاری سازمان محیط زیست و آموزش عالی گفت: پیش از همه لازم می‌دانم از پیگیری‌ها و توجه ویژه دکتر برومند درخصوص پروژه‌های محیط زیستی تشکر داشته باشم. سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان محیط زیست و وزارت علوم به امضا رسید. از جمله نقش‌های بخش دانشگاهی کشور در مباحث ملی حفظ محیط‌زیست می‌توان به مشاوره‌های علمی، معرفی دانش فنی لازم، تبیین راهکارهای همگانی اقتصاد محیط زیست، تهیه برنامه‌های مدیریت محیط زیست و دستورالعمل اجرایی رفع آلایندگی محیط زیست با هدف حفظ محیط زیست اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست اختصاص یافته، اظهار داشت: هم اکنون تنها ۲درصد از صنایع به صورت جدی پایش می‌شود. تلاش داریم در آینده پایش را دو برابر کنیم. در بخش افزایش پایش صنایع دانشگاه‌ها می‌توانند کمک‌های بسیاری به سازمان انجام دهند.

وی افزود: یکی دیگر از فرصت‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بند «و» تبصره ۶ بوده که در آن عوارضی برای فروش کالاهایی که مصرف آنها پسماند ایجاد می‌کند وضع گردیده است. مپسا نیز در واقع طرح مدیریت و پایش آلاینده‌های زیست محیطی بوده که در این زمینه به دنبال استفاده از توان علمی و تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی پیرو تفاهم‌نامه بین محیط زیست و وزارت علوم هستیم.

دکتر تجریشی با بیان اینکه نزدیک ۳۶۰۰ صنایع آلاینده در کشور داریم، خاطرنشان کرد: سیستم پایش کدینگ ما از سال ۱۳۹۷ فعال است. از جمله پروژه‌های در حال همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توان به ۱۹ پروژه با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان اشاره کرد. همکاری‌ها و پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه مدیریت پسماند با دانشگاه اصفهان، تربیت مدرس، علم و صنعت و پژوهشگاه شیمی نیز وجود دارد.

وی افزود: انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که مشارکت و همکاری فعال داشته باشند تا بتواند به ارائه راهکارهای علمی و فنی، همکاری در پایش صنایع و آلودگی‌ها، شناسایی فناوری‌های نوین سازگار با محیط زیست و بومی‌سازی بپردازند.

دکتر تجریشی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه امروز هم مردم و هم مسئولان دیگر قوا یعنی قوه قضائیه و قوه مقننه نیز نسبت به موضوع حفاظت از محیط زیست حساسیت‌هایی را نشان می‌دهند افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرصت‌های بسیاری به مطالبه‌گری در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش حفاظت از محیط زیست پرداخته‌اند. امیدواریم در آینده این حساسیت‌ها نهادینه شوند. سازمان حفاظت از محیط زیست به نظر فنی و مستقل دانشگاهیان حتی اگر نتیجه به ضرر خود سازمان حفاظت ازمحیط زیست بوده و حاکی از کم کاری ما باشد نیاز دارد.

امیرارسلان مهاجری طهرانی، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست نیز در این نشست در خصوص حمایت‌های این صندوق خاطرنشان کرد: صندوق ملی محیط زیست از طرح‌های نوین و اختراعات محققان حوزه محیط زیست حمایت می‌کند. از جمله این حمایت ها می‌توان به تامین و تجهیز منابع مالی، اعطای تسهیلات مالی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، حمایت مالی و همکاری در طرح‌های آموزش محیط زیست و حمایت مالی در زمینه فرهنگ سازی اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح روش‌های همکاری دانشگاه با صندوق و موضوعاتی همچون بند «و» تبصره ۶ و تاکید بر اهمیت موضوع بازیافت پسماند است پرداخت.

در ادامه نشست وبینار معاون پژوهشی دانشگاه شیراز بر لزوم همکاری بیشتر ادارات کل استانی حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

همچنین حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی نیز در خصوص لزوم استفاده از پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی سخن گفت.

از دیگر معاونان و روسای پژوهشگاه هایی که به بیان نقطه‌نظرات و انتظارات خود پرداختند می‌توان به دانشگاه تبریز، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، یاسوج، زابل، بین‌المللی امام خمینی (ره)، بجنورد، بیرجند، اصفهان، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علم و صنعت، بوعلی سینا، لرستان، پژوهشگاه اقیانوس شناسی، شهرکرد، پژوهشگاه ژنتیک و اراک اشاره کرد.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۵۷۸