اخبار

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خبر داد:

پرتال جامع مطالعات انسانی اجتماعی و فرهنگی کرونا راه‌اندازی می‌شود

پرتال جامع مطالعات انسانی اجتماعی و فرهنگی کرونا راه‌اندازی می‌شود
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، از راه‌اندازی پرتال جامع مطالعات انسانی و فرهنگی کرونا خبر داد و گفت: راه‌اندازی این پرتال می‌تواند تبعات انسانی ناشی از شیوع بیماری کرونا در زمینه‌های مختلف را در جامعه کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر حسینعلی قبادی در این خصوص اظهار داشت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با کندوکاوهای مستمر علمی که از همان اوایل ورود کرونا به ایران داشت، تاکنون چندین نشست علمی، پویش های اجتماعی، تدوین مجموعه مقالات علمی، حتی ترجمه آخرین دستاوردهای حوزه علوم انسانی را درباره کرونا در دستور کار قرار داد.

وی افزود: به استناد مجموعه دستاوردها اعلام می کنم این پژوهشگاه بیشترین توجه به بررسی و تحلیل زوایای پدیده کرونا را در ایران به ثمر رسانده است. کرونا علاوه بر ابعاد بهداشتی، پزشکی و درمانی، تاثیرات عمیق روانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آیینی هم به دنبال داشت.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در بحث شیوع کرونا، برگی از تمدن ما ورق می خورد و در سبک زندگی ما اثر می گذارد؛ ملت ایران، ملتی فرهنگی، معنوی و آیین مدار است که الان حتی قادر به برگزاری مراسم سوگ نیست و این تاثیرات روانی در لایه های مختلف خانوادگی، بستگان و محلات اثر می گذارد.

دکتر قبادی خاطرنشان کرد: اگر علوم انسانی زودتر در این باره ورود یابد، می تواند راه حل دهد.

وی در این باره به ذکر مثالی پرداخت و اظهار داشت: طراحی فضای مجازی برای سوگواری ها، برگزاری آیین ها با دغدغه های فرهنگی، غنی سازی آیین ها و سنت های ایرانی اسلامی که برگزار می شد، بخشی از این خلاء را جبران می کند تا انواع مسائل اقتصادی ناشی از آسیب دیدگی کسب و کارهای کوچک، خرده فروش ها، کم توان ها، خانواده های بی بضاعت را حمایت کند.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طراحی ساماندهی برای استفاده بهینه همه جانبه فرهنگی، اقتصادی و مدیریت با بهره وری بالا از کمک های مردم، دولت، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی می توانند در این زمینه کمک کنند؛ البته که عزت مردم باید حفظ شود و نباید این مسائل تبدیل به تبلیغات شود چرا که با عزت فرهنگی، اجتماعی و اخلاق اسلامی ما هم در تغایر است.

قبادی افزود: این روزها شاهد فوران اظهارنظرات نخبگان، دانشمندان و صاحب نظران حوزه های علوم انسانی و هنر در این حوزه هستیم ولی هیچ موضوع بندی صورت نگرفته است؛ اگر فردا کسی به مسأله ای مراجعه کند، دوباره کاری صورت می گیرد در حالی که می توانیم با طراحی یک پرتال جامع در زمینه ابعاد انسانی، اجتماعی و فرهنگی کرونا به آنها سامان دهیم.

وی گفت: بعد از ۲ ماه بررسی و مطالعه، با توجه به تجربه ای که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در زمینه پایگاه ها داده ای گوناگون و به ویژه پرتال جامع علوم انسانی دارد و مرجع منحصر به فرد در زبان فارسی جهانی است همچنین با توجه به حضور دانشمندان متعهد و علاقه مند به سرنوشت مسائل و مباحث مردم ایران و تخصص های بین رشته ای که در پژوهشگاه وجود دارد، در هیأت رییسه تصویب کردیم که برای نخستین بار پرتال جامع علوم انسانی مربوط به مطالعات ابعاد انسانی، اجتماعی و فرهنگی کرونا را در ایران راه اندازی کنیم.

قبادی تاکید کرد: این پرتال می تواند در سطوح طبقه بندی شود و علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد؛ گزاره ها و یادداشت های علمی را در خود جای دهد و حتی شامل ثبت خاطرات، فداکاری پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و ملت ایران باشد.

وی افزود: با توجه به مجموعه تمهیدات، توانایی ها و احساس تعهدی که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به سرنوشت مردم دارد، این پرتال به عنوان مسئولیت شناسی اجتماعی تصویب شد که به زودی آن را معرفی و با هماهنگی وزارت علوم به صورت مجازی افتتاح می کنیم.

به گفته رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سعی می کنیم وزارت امور خارجه، سازمان یونسکو و آیسسکو هم در راه اندازی این سامانه مشارکت داشته باشند و ابعاد بین المللی کار را هم تقویت کنیم.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۸۴