اخبار

وزیر علوم تاکید کرد:

استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی اولویت وزارت علوم در استمرار آموزش در کشور است

استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی اولویت وزارت علوم در استمرار آموزش در کشور است
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، که به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، گفت: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای علالی عتف به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامی، در این جلسه اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توقف آموزش حضوری بر اساس نظرات مدیران بهداشتی کشور، ادامه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان الزامی است.

وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تلاش کردند تا استمرار خدمات آموزشی و ارتباط آموزشی با دانشجویان حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های ارتباطی در فضای مجازی از اهم برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه استمرار آموزش در کشور است.

دکتر غلامی گفت: حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان، سر لوحه برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با در نظر گرفتن این موضوع مهم، برنامه‌ها اجرا می شود.

وی افزود: باید دستورالعمل‌های صریح و موثر در زمینه برنامه‌های مورد نظر، هرچه سریع‌تر تدوین و اجرایی شوند.

وزیر علوم، ادامه داد: حدود ۵۰ دانشگاه و مرکز آموزشی توانسته‌اند تا حدود ۹۰ درصد از آموزش‌های نظری خود را بر بستر فضای مجازی ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۶۰ درصد از اساتید توانسته‌اند تا نیمه فروردین، کلاس‌های جبرانی خود را در فضای مجازی برگزار کنند.

وی افزود: البته بعضی از دانشجویان و مراکز آموزشی، امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری آموزش مجازی را ندارند ولی با کمک‌های فناوری اطلاعات سعی شده تا این کمبودها برطرف شوند.

دکتر غلامی ادامه داد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه از توفیقات خوبی برخوردار بوده اند.

وزیر علوم، عنوان کرد: دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی هم توانسته‌اند در فضای مجازی خدمات خود را ارائه دهند و بعضی از این دانشگاه‌ها با استفاده از نرم افزارهای مخصوص خود وارد این حوزه شده‌اند.

وی افزود: با توجه به وضعیت ایجاد شده و با هدف کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان، بخشنامه‌ها و مقررات لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.

 

لزوم طراحی نرم افزارهای ملی در زمینه آموزش

دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: امیدوار هستیم سال ۱۳۹۹ سالی سرشار از آرامش و موفقیت برای مردم کشورمان باشد.

وی افزود: هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی با همه توان خود تلاش کردند تا عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی را جبران و خلاهای آموزشی را برطرف کنند و تلاش‌های قابل تقدیری در این زمینه صورت گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اما به دلیل اینکه به فضای دوم مانند فضای اول نگاه شد و هر دانشگاه و مرکز آموزشی مستقلاً اقدام به ایجاد زیرساخت و نرم‌افزار کرد و به منطق یک تلاش به منزله بی‌نهایت تولید توجه نشد نشان داده شد که از آمادگی لازم برای انتقال آموزش به فضای دوم را نداریم که باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به لزوم استمرار استفاده از ظرفیت های مجازی برای کشور در شرایط پسا کرونا به دلایلی نظیر لزوم کاهش رفت و آمدها، صرفه جویی زمانی، کاهش آلودگی هوا و بیماری ها و… ادامه داد: ما نیاز داریم تا نرم افزارهای ملی در زمینه آموزش طراحی شود تا بتوانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم و کیفیت و استانداردها را ارتقاء دهیم. این حوزه نیازمند کارها قوی و سرمایه گذاری های جدی است.

دکتر عاملی تصریح کرد: شما می بینید که سامانه و پلت فرم های بزرگ و جهانی، طی ۲۰ سال گذشته به‌صورت جدی قدرتمند شده اند. ملاحظه می کنید که آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، فقط در سال ۲۰۱۷، ۳۰ میلیارد دلار برای مراکز داده ای خود که حدود ۱۵ مرکز داده است، هزینه کرده است. ما باید به سمت ایجاد یک بستر ملی برای تامین کلیه خدمات آموزشی و پژوهشی باشیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر نرم افزارهای ملی و یکپارچه مورد توجه قرار نگیرد در بزنگاه هایی مانند کرونا با مشکل مواجه خواهیم شد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۲۹
تعداد بازدید : ۹۹۲