اخبار

دبیرکل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست مجازی با رؤسای پارک‌های علم و فناوری مطرح کرد:

فعالیت ۴۰۰شرکت فناور در زمینه تولید محصولات در زمینه مقابله با ویروس کرونا

فعالیت ۴۰۰شرکت فناور در زمینه تولید محصولات در زمینه مقابله با ویروس کرونا
دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست مجازی وزیر علوم، با روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با موضوع بحث و بررسی دستاوردهای پارک‌ها در مبارزه با بیماری کویید ۱۹، با اشاره به چابکی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور اظهار داشت: پارک‌ها و مراکز رشد در ماه‌های اخیر چابکی خود را به خوبی نشان دادند؛ یکی از نشانه‌های این موضوع فعالیت چند شرکت محدود در ابتدای اسفند و رسیدن آمار آنها به ۴۰۰ شرکت تاکنون است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر برومند در این نسست مجازی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری را می‌توان به نوعی پلتفرم اقدامات استان‌ها قلمداد کرد، تصریح کرد: تقاضای ما از پارک‌ها این است که گزارش عملکرد خود را به صورت هفتگی جمع‌آوری و در اختیار این معاونت قرار دهند تا بتوانیم به سازماندهی و بررسی وضعیت سراسری کشور اقدام کنیم. انتظار ما این است که شرکت‌های فناور همواره چند قدم جلوتر از سایر بخش‌ها فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور بایستی ارتباط بیشتری با رؤسای دانشگاه‌های استان‌ها اعم از دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ارتباط بیشتر پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر دانشگاه های استان‌ها سبب می‌شود که نیازهای روز جامعه را پیش از فراگیری شناخته و به دنبال راه حل آنها باشند.

به گفته دکتر برومند، امروزه پارک‌های علم و فناوری کشور در برخی حوزه‌ها به جایی رسیده‌اند که علاوه بر قابلیت تأمین نیاز کشور، توانایی صادرات به دیگر کشورها را نیز دارا می‌باشند.

وی در پایان اظهار داست: تقاضای دیگر ما از اصحاب رسانه است؛ دوستان رسانه‌ها از جمله صداوسیما باید پوشش رسانه‌ای در خور اقدامات پارک‌های علم و فناوری داشته باشند و محصولات تولید شده آنها را به جامعه معرفی کنند. معرفی محصولات شرکت‌ها می‌تواند ادامه کسب و کار آنها را با سهولت بیشتری پیش ببرد.

 

* توانایی سریع تغییر کاربری شرکت‌ها با پیدایش نیازهای جدید کشور

در بخش دیگری از این نشست، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر حس خودباوری موجود در پارک‌های سراسر کشور در دوران شیوع کرونا خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه فشارها به دولت برای تعطیلی کشور، شرایط پیش آمده در جهان به گونه‌ای پیش رفت که امکان مقایسه اقدامات ایران با دیگر کشورها به وجود آمد.

وی افزود: در زمینه تامین اقلام مورد نیاز کشور، سهم درخور توجهی از این تأمین برعهده پارک‌های علم و فناوری بود. صندوق نیز در این بخش ۵۰۰ میلیارد منابع اختصاص داده است. از میان طرح های موجود تعداد ۴۸ طرح برای اجرایی شدن از سوی صندوق تصویب شد. ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع تاکنون به شرکت‌ها پرداخت شده است.

دکتر وحدت با اشاره به لزوم حمایت از سامانه‌های بومی کشور در شرایط کنونی گفتک یکی از موارد قابل بررسی موضوع حمایت از سامانه‌هایی است که می‌توانند در این شرایط کمک بسیاری به جامعه انجام دهند. در این ایام چند سامانه فعال نقش مهمی داشتند موضوع بعدی در خصوص حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها است. چابکی شرکت‌های مستقر در پارک‌ها موضوع بسیار مهمی است. شرکت‌ها توانستند با پیدایش نیازهای جدید کشور سریعاً تغییر کاربری بدهند.

۲۶ فروردین ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
تعداد بازدید : ۸۱۹