اخبار

دبیرکل یونسکو در واکنش به تهدیدهای ترامپ تأکید کرد؛

جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان عامل صلح و گفت‌وگو بین مردم

جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان عامل صلح و گفت‌وگو بین مردم
اودری ازوله، دبیر کل یونسکو، در پی تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه اماکن فرهنگی ایران، با دکتر احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو دیدار و درخصوص تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه موضوع میراث و فرهنگ گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دبیر کل یونسکو در این ملاقات اظهار داشت: بر اساس کنفوانسیون ۱۹۵۴ حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در هنگام درگیری مسلحانه و کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان که توسط ایران و ایالات متحده به امضا رسیده است، هر دو کشور از «هر اقدم عامدانه که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم به میراث فرهنگی و منابع طبیعی، کشوری دیگر آسیب برساند» منع شده‌اند.

وی همچنین قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل که به اتفاق آرا در سال ۲۰۱۷ به تصویر رسید را یادآوری کرد و گفت: بر اساس این قطعنامه تخریب میراث فرهنگی محکوم می‌باشد.

خانم ازوله در پایان، بر جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان عامل صلح و گفت‌وگو بین مردم تأکید کرد و گفت: جامعه جهانی وظیفه دارد از آن برای نسل‌های آینده محافظت و نگهداری کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روزهای گذشته با انتشار پیامی در توئیتر ایران را به حمله به مراکز فرهنگی تهدید کرده بود.

در پی این تهدید، دکتر ایوبی، رئیس کمیسیون ملی یونسکو-ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل یونسکو به این اقدام تهدیدآمیز اعتراض کرد.

۱۷ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۱۵۴