اخبار

اهمیت پرداختن به موضوع عرضه و تقاضا از دیدگاه مقام معظم رهبری

اهمیت پرداختن به موضوع عرضه و تقاضا از دیدگاه مقام معظم رهبری

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار هرسال را با محوریت مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، این مسئله حاکی از اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برای ایشان می‌باشد. اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد دانش بنیان در طی سالهای گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسوولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است.

در این راستا شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) را به منظور شناسایی نیازها و تقاضاهای پژوهشی و فناوری، بستر سازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری های توسعه یافته، برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و فناوران دستگاههای اجرایی و خریداران دستاوردها و تقویت ارتباط با جامعه اقدام به برگزاری دومین نمایشگاه عرضه و تقاضای تستا از 26 تا 29 آذرماه سال جاری (همزمان با هفته پژوهش) در سالن 7 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کرده است.

گزیده‌ای از فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت رونق تولید داخل و زمینه‌سازی عرضه و تقاضا:

  -مسئله‌ی رونق تولید را باید جدّی گرفت. مسئولین محترم روی خوابیدن و تعطیل ‌شدن کارخانه‌های تولیدی و جاهای تولیدی، خیلی باید حسّاس باشند.

-جوانهای ما آمادگی دارند، دارای ابتکارند؛ از اینها بخواهند، یکنمایشگاه‌های دائمیتشکیل بدهند، نیازها آنجا تعریف بشود، تولیدات آنجا تعریف بشود. این یک مسئله است.

-کار و راهبرد اساسی «مصون سازی اقتصاد از آسیب تحریم ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع می کنم.

-تنها دریچه «انتقالِ حیات، روشنایی و نیرو به داخل کشور» همین دریچه ای است که فعالان بخش تولید بر روی کشور می‌گشایند.

-تولیدکنندگان؛ فرماندهان، پیشروان، خط شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» هستند.

-کار و راهبرد اساسی را باید بر مصون سازی کشور از آسیب تحریم ها متمرکز کرد.

-تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.

-سیاستهای تکیه بر توان داخلی باید آنچنان محکم و استوار باشد که اگر تحریم ها هم برداشته شد، به این سیاستها آسیبی وارد نشود.

-فعالان بخش خصوصی باید با استفاده از ظرفیت های سیاستهای اصل 44، با یک برنامه عملیاتی و نقشه راه، زنجیره ای تخصصی از «تولید علم و طراحی و مهندسی» تا «تولید محصول و بازاریابی» را تشکیل دهند.

-در تعاونی ها، با سرمایه های اندک می توان اشتغال فراوانی ایجاد کرد که اگر این اشتغال های ایجاد شده به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل شوند، برکات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد و وزیر محترم تعاون باید موضوع تعاونی ها را با جدیت دنبال کند.

-مردم باید تولیدات داخلی را تکریم کنند و اگر رفتار غلطی هم در این زمینه وجود دارد آن را زشت بدارند ولی به همه تولیدات داخلی تعمیم ندهند.

-دستگاههای حکومتی باید با جدیت، به دنبال بهبود محیط کسب و کار و برطرف کردن قوانین مزاحم و اصلاح عملکردهای غلط باشند تا محیط مساعد تولید در کشور به‌وجود آید.

-باید قوانین مربوط به مسائل مالی، پولی، بانکی، گمرکی، بودجه و تأمین اجتماعی به نفع تولید تغییر پیدا کنند و عرصه برای واردات و سفته بازی بسیار تنگ شود.

-کشورهای خارجی هیچگاه حاضر به انتقال فناوری های اساسی به‌ویژه در بخش نفت، پتروشیمی و خودرو به ایران نیستند بنابراین دستگاههای دولتی باید به دنبال استفاده از توانایی های داخلی برای رسیدن به این فناوریها باشند.

-توان مهندسی و فناوری دستگاههای نظامی که به چنین افتخاراتی منجر می شود، باید در عرصه خودرو، نفت، مسائل فضایی و دیگر بخشها به‌کار گرفته شود.

ملت ایران در عرصه جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زده است و به فضل الهی در جنگ اقتصادی هم دشمن را به‌طور قاطع عقب خواهد زد

۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۶۸۷