اخبار

در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری؛

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی تاکید کرد: لزوم تطابق فارغ‌التحصیلان با نیازها و مزیت‌های هر استان و منطقه

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی تاکید کرد: لزوم تطابق فارغ‌التحصیلان با نیازها و مزیت‌های هر استان و منطقه
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری بر لزوم تطابق فارغ‌التحصیلان با نیازها و مزیت‌های هر استان و منطقه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از خبرگزاری برنا، وزیر تعاون در این نشست که روز دوشنبه 17 تیرماه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، درخصوص افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و پیشرفت و توسعه اشتغال در کشور به موضوع ایجاد و فراهم کردن امنیت سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی در زمینه چالش‌های بیکاری به انتشار کتابی در وزارت تعاون‌، کار و امور اجتماعی در خصوص ۱۲ تجربه از ۱۲ وزیر در حوزه اشتغال اشاره کرد که در آن به تجربیات مدیران اجرایی کشور اشاره شده و می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل مسیر اشتغال در کشور داشته باشد کاری که در دنیا هم انجام می‌شود.

شریعتمداری در ادامه افزود: در شروع انقلاب جمعیت کشور ۳۰ میلیون و نرخ همکاری پایین بود در حالی که الان جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفر و نرخ مشارکت اقتصادی بالاتر است و باید به بحث اشتغال به شکل جامعی نگاه کرد که عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آن دخیل است و بدانیم که اشتغال حاصل سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری نیازمند پاسداری از اصولی است که یکی از آنها ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به نقش فضای کسب و کار در رغبت برای سرمایه‌گذاری گفت: همگان می‌دانند که شخصی که در واحد تولیدی مشغول به کار است با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله حضور و پاسخ‌گویی به نمایندگان ارگان‌های مختلف مانند وزارت نیرو، آب، اداره اماکن و شهرداری و غیره روبه‌رو است و ما باید سعی کنیم مشکلات را برای کسی که اشتغالی را راه انداخته است تسهیل کنیم.

شریعتمداری به تحول در دانشگاه‌ها در بحث فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما در جامعه عدم تطابق دانش‌آموختگان با نیازهای بازار کار است زیرا یکی از مسائلی که با آن مواجهه هستیم عدم تطابق فارغ‌التحصیلان با مزیت‌های هر استان و منطقه است؛ مثلاً در استان سیستان و بلوچستان چه نیازهای اشتغالی وجود دارد و به چه فارغ التحصیلان نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به مهارت‌ها در حوزه فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما نبود مهارت‌های لازم در فارغ التحصیلاندانشگاهی است و ما در وزارت تعاون با ایجاد شورای عالی فنی تربیت و مهارت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تلاش کردیم که همه مراکز آموزشی از یک برنامه‌ریزی هماهنگ در بخش مهارت استفاده کنند و در این راه از تجربیات سایر کشورهای جهان هم استفاده کنیم.

وی گفت: نیروی متخصص ما باید متناسب با بازار کار تربیت شوند و باید در زمینه آموزش‌های مهارتی مشکلات را برطرف کنیم و باید منابع لازم را برای ایجاد برنامه‌های متناسب با بازار کار فراهم کنیم.

شریعتمداری در ادامه افزود: طبق نتایج منتشر شده از حیث اشتغال دانش‌محور در دنیا رتبه ۸۱ را داریم و این نشان می‌دهد که در این زمینه کار زیادی باید انجام شود و سعی کنیم شرایط تسهیل را در زمینه گرفتن وام و پشتوانه مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم وما در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی صندوق مالی خرد تضمین شده را رونمایی کردیم و یک راه دیگر هم استفاده از طرح‌های زود بازده است و امیدواریم شرایط مطلوب را برای تولید و سرمایه گذاری با همکاری مجموعه دانشگاهی فراهم کنیم.

۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۳۴۸