اخبار

نایب رییس شورای عالی عتف در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی تأکید کرد:

هدف از توسعه در کشورهای اسلامی، آسایش و رفاه مسلمانان است/ آمادگی وزارت علوم برای همکاری علمی گسترده با سایر کشورها

هدف از توسعه در کشورهای اسلامی، آسایش و رفاه مسلمانان است/ آمادگی وزارت علوم برای همکاری علمی گسترده با سایر کشورها
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه نیروی انسانی در کشورهای اسلامی، سبب ایجاد ظرفیت‌های مناسبی شده است، گفت: هدف از توسعه در کشورهای اسلامی آسایش و رفاه مسلمانان جهان است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف افتتاحیه همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی با حضور دکتر منصور غلامی نایب رییس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار سید رحیم صفوی رئیس همایش و دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد.
دکتر غلامی در این همایش گفت: توجه به آینده جهان اسلام و آنچه می‌تواند تا سال ۱۴۱۴ محقق شود، نگاه عاقلانه‌ای است تا تمرکز برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران توسعه در کشورهای اسلامی بر اهمیت داشته‌ها و بایدهای مورد نیاز برای تحقق اهداف مورد نظر در کشورهای اسلامی، بیش از پیش شود.
وی با اشاره به مؤلفه‌های مهم کشورهای اسلامی افزود: کشورهای اسلامی جمعیت قابل توجهی از مردم را در جهان شامل می‌شوند و وجود جوانان مستقل و نگاهی که اسلام به نقش آنان دارند نیز سرمایه بزرگی است که این کشورها از آن بهره‌مند هستند.
دکتر غلامی با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی هر جامعه است، ادامه داد: خوشبختانه ما از این ظرفیت‌ها بهره‌مند هستیم و در کنار آن نیز منابع طبیعی از جمله انرژی، وسعت و پراکندگی کشورهای اسلامی در جهان و مسلمانان در سایر کشورها به عنوان گروه‌های ملی و مذهبی وجود دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مهاجرین کشورهای اسلامی توانمندی‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارند، مطرح کرد: اکنون در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در کشورهای اسلامی ظرفیت‌های بسیار مطلوبی وجود دارد و این کشورها بین ۲۰ تا ۲۵ کشور پیشتاز در حوزه علمی دنیا هستند.
دکتر غلامی با اشاره به وجود ظرفیت‌‌های نیروی انسانی در کشورهای اسلامی اظهار داشت: وجود چنین سرمایه‌ای در این کشورها، سبب ایجاد ظرفیت‌های مناسبی شده که همکاری و هم‌اندیشی‌های مشترک بین کشورهای اسلامی بر گسترش آن‌ها می‌افزاید.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه هدف از توسعه در کشورهای اسلامی، آسایش و همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ مسلمانان است، گفت: نگاه اسلام به انسان نگاه برابری است لذا کشورهای دیگر نیز از منافع توسعه علمی کشورهای اسلامی، بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: ما توسعه علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نعمت الهی می‌شناسیم و تلاشمان این است تا همه ظرفیت‌ها را با کشورهای دوست و همسایه به اشتراک بگذاریم.
وزیر علوم با بیان اینکه اولویت‌های همکاری با کسانی که در توسعه علم و فناوری کنار ایران قرار گیرند، ادامه داد: ارائه خدمات علمی و آموزشی به جوانان کشورهای اسلامی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است که بخش مهمی از آن را وزارت علوم برعهده دارد.
دکتر غلامی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در راستای ارائه خدمات علمی به کشورهای اسلامی اظهار داشت: همکاری‌های مشترکی در سال‌های اخیر با کشورهای گروه D8 (هشت کشور در حال توسعه) صورت گرفته که بر همین اساس دانشگاه مشترکی تحت عنوان D8 بنیان‌گذاری شد.
وی ادامه داد: همچنین برخی دانشگاه‌های ایران نیز در کشورهای دیگر شعباتی را ایجاد کردند که در حال حاضر وزارت علوم از این مراکز علمی حمایت می‌کند و امیدواریم از این طریق بتوان خدمات علمی و پژوهشی را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.
نایب رییس شورای عالی عتف با بیان اینکه آمادگی بسیاری در چارچوب قوانین مصوب جمهوری اسلامی به منظور ایجاد همکاری گسترده علمی با کشورهای دیگر وجود دارد، گفت: در حال حاضر یافته‌های علمی در قالب پارک‌های علم و فناوری به سمت اشتعال‌زایی و ایجاد ثروت از طریق دانش ایجاد شده که بر همین اساس تعداد قابل توجهی از این پارک‌ها و مراکز علمی شکل گرفته است.
دکتر غلامی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر یافته‌های علمی و تلاش‌های محققان استوار است، افزود: آنچه به عنوان مسیر آینده به آن توجه می‌شود، توسعه همکاری‌های علمی بین کشورهای مسلمان است و قطعاً ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد لذا امیدواریم بتوانیم در آینده دانش خود را به خدمت مسلمانان و دیگر کشورها برسانیم.
همچنین در این آیین با حضور دکتر غلامی، سردار صفوی، دکتر لاریجانی و دکتر نیلی‌احمدآبادی از ۳ جلد از کتاب‌های جهان اسلام رونمایی شد.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۱۸