اخبار

رونمایی از سامانه نما (جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان)؛ صد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

رونمایی از سامانه نما (جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان)؛  صد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
صد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه مورخ 08/10/1395برگزار شد. رونمایی از سامانه نما، تصویب سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور برای بازه زمانی 1396 تا 1400، ارائه دستورالعمل نظارت بر طرح های کلان ملی و ارائه گزارش شاخص های علم و فناوری کشور در دستور کار این جلسه بود.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) با هدف شناسایی، توصیف، و گزارش درست و روزآمد جایگاه ایران در شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری، و نوآوری توسط دکتر احمدی، دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و معاون پژوهش وزارت علوم در یکصد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

ددکتر سیرروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در توضیح این سامانه گفت: «نما» ساختار و روش‌شناسی شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری، و نوآوری را می‌گوید و امتیاز و رتبه ایران را در ابعاد گوناگون آنها گزارش می‌دهد.

وی افزود: این شاخص‌ها در هفت گروه جایگاه پژوهش گران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها درنظام‌های موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، جایگاه ایران درنمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری دسته‌بندی شده‌اند.

دبیر کمیسیون تخصصی علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شورای عالی عتف تاکید کرد: مدیران، سیاست‌گذاران، و پژوهش گران علم، فناوری، و نوآوری می‌توانند با «نما» به گزارش بیش از 70 شاخص جهانی دسترسی یابند و از آنها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و پژوهش بهره برند.

در این جلسه  دکتر فصیحی دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی عتف ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت جمع آوری پیشنهادات کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف درخصوص سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور برای بازه زمانی 1396-1400، نظر مثبت کمیسیون دائمی را جهت جمع بندی نهایی برای ارائه در جلسه آتی شورای عالی عتف اخذ کردند.

در ادامه این جلسه موضوع دستورالعمل نظارت بر طرح های کلان ملی توسط دکتر سجادی فر دبیر ستاد طرح های کلان ویژه علم و فناوری شورای عالی عتف ارائه شد.

دکتر سجادی فر در این ارائه مواردی مانند دوره نظارت و ارزشیابی توسط کمیته نظارت، وظایف کمیته نظارت، شرایط ناظران و غیره را جهت بررسی در جلسه ارائه کردند.

این جلسه در سالن جلسات طبقه پانزدهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

۱۱ دی ۱۳۹۵ ۱۷:۰۷
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۱,۸۷۹