اخبار

دویست و دهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد.

دویست و دهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شد.
دویست و دهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و نایب رییس شورا برگزار و طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و طرح ملی جذب محققان پسا‌دکتری به تصویت رسید.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در پیش از دستور دویست و دهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) توسط دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ارائه شد. وی با اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت ماه گذشته گفت: ایجاد یکپارچگی بین سامانه های مختلف پژوهشی در کشور و تهیه نقشه نیازها و توانایی های علمی کشور با استفاده از هوش مصنوعی از اهداف این سامانه است. ایشان با اشاره به اینکه سامانه نان میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری پیوند همکاری ایجاد می‌کند گفت: تاکنون ۴۸۰۰ نیاز فناورانه و پژوهشی و قریب به ۱ میلیون ۷۵۰ هزار طرح و ایده در این سامانه ثبت شده است. وی راه‌اندازی سامانه نان را در راستای انجام وظیفه قانونی وزارت علوم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ه تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: برای پیوستن دستگاهای اجرایی به سامانه نان، مکاتبات لازم صورت گرفته است.

در دستور اول این جلسه، طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور توسط دکتر پیمان صالحی ارائه شد. ایشان ضمن بیان اهمیت این شبکه گفت: سازمان های مختلف اعم از سازمان های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت نیرو و سازمان های دیگر، آزمایشگاهی بسیار زیادی دارند که عملاً این آزمایشگاه فقط به همان سازمانها و به صورت محدود خدمات ارائه می‌دهند در حالی که هزینه‌های بسیار زیادی برای خرید این دستگاه ها و نگهداری آنها می شود.

دبیر کل شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه بهتر است این تجهیزات در قالب شبکه، خدمات را به محققان، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ارائه کنند، خاطر نشان کرد: منابع مالی برای راه اندازی شبکه ملی تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده و با تصویب ایجاد این شبکه در جلسه کمیسیون دائمی نهایتا به عنوان موضوع ملی و فرادستگاهی به تصویب شورای عالی عتف خواهد رسید.

 وزیر علوم نیز در خصوص ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی کشور با اشاره به نقش ایجاد این شبکه در دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: یکی از فواید این کار بحث درآمدزایی است و اگر از تجهیزات و امکانات به موقع استفاده نشود، با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات قدیمی‌تر کارکرد خود را از دست می‌دهند و سرمایه ملی به هدر می‌رود. دکتر زلفی گل افزود: با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، تحقیقات مشترک رونق می‌گیرد و محققین از جاهای مختلف می‌توانند کار مشترک و تحقیق و پژوهش‌های بنیادی انجام دهند و تحقیق و پژوهش تیمی از این طریق تقویت می شود. ایشان تأکید کرد: باید برای آزمایشگاه‌هایی که وارد این شبکه ملی می شوند امتیازاتی هم در نظر گرفت که در تلاش هستیم اعتباراتی به همین منظور اختصاص دهیم.

در دستور دوم طرح ملی جذب محققان پسا‌دکتری توسط دکتر صالحی ارائه شد. ایشان ضمن ارائه آمارهای استفاده از این دوره در کشورهای مختلف و ایران به روش های مختلف و حوزه های متنوع که این محققان می توانند فعالیت کنند اشاره داشت.

دبیرکل شورای عالی عتف گفت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه‌ها برای انجام فعالیت های پژوهشی است و برگزاری این دوره ها در دنیا مرسوم و رایج است. وی افزود: در دوره پسا دکتری به فرد مشمول این دوره، ماهانهحقوق داده می شود و برای فرد سابقه بیمه تامین اجتماعی هم لحاظ می شود. دکتر صالحی، امکان طی خدمت سربازی به شکل امریه و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره پسا دکتری دانست و گفت: در جذب اعضای هیئت علمی کسانی که دوره پسا دکتری را کسب کرده اند در اولویت خواهند بود. وی افزود: دوره پسادکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک تحصیلی محسوب نمی‌شود بلکه هدف این دوره انجام پروژه های پژوهش و فناوری بنیادی و کاربردی است. صالحی ضمن اشاره به تدوین پیش نویس ایین نامه اجرایی آن گفت با تصویب این موضوع در این جلسه، نهایتا به تصویب شورای عالی عتف خواهد رسید.

در دستور سوم سرفصل های موانع تحقیقات در کشور توسط دکتر سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ارائه شد.

دبیر کل شورا در ارتباط با موضوع رفع موانع و تسهیل تحقیقات در کشور گفت: این موضوع اهمیت بسیاری دارد و البته ابعاد گسترده ای دارد که ما در بعضی موارد به عنوان یک لایحه و برخی هم به عنوان یک قانون و یا اصلاح قانون به دنبال تصویب آن در هیات وزیران و یا مجلس شورای اسلامی هستیم. صالحی افزود: امروزه کنشگران و واکنشگران زیادی در حوزه پژوهش در کشور داریم که هر کدام در واقع ویژگی ها و نیازهای خودشان را دارند و قواعد و شرایط خود را دارند. در حوزه پژوهش به شدت افتراق دیده می شود در حالیکه پژوهش موضوعی است که مفاهیم کاملا مشخص دارد، هرچند که ممکن تنوع کاری داشته باشند، بنابراین نیاز است که موانع آن رفع شود و در انجام آن تسهیل صورت گیرد. ایشان افزود: در این جلسه طرح موضوع شد و مشکلاتی که وجود دارد و به برخی راهکارها و پیشنهادات ارائه شد اما لازم هست تمامی اعضای محترم کمیسیون مشارکت حداکثری داشته باشند تا موضوع پخته تر شود، چرا که این مساله مختص وزارتخانه خاصی نیست و اکثر بازیگران حوزه علم و فناوری با آن درگیر هستند.


۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۰۱
تعداد بازدید : ۸۵۷