اخبار

ارائه تجربیات دانشگاه علم و صنعت در خصوص ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی مشترک بین صنعت و دانشگاه در کمیسیون حمل و نقل و عمران

ارائه تجربیات دانشگاه علم و صنعت در خصوص ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی مشترک بین صنعت و دانشگاه در کمیسیون حمل و نقل و عمران
در یکصد و سیزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران، دانشگاه علم و صنعت به ارائه تجربیات خود در خصوص ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی مشترک بین صنعت و دانشگاه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در ابتدای این جلسه دکتر صفارزاده دبیر کمیسیون ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مشکلات و مسائل اساسی کشور مطرح شده توسط مقام معظم رهبری به اعضای کمیسیون، چکیده ای از سوابق مباحث انجام شده در این خصوص را شرح داد. وی تشریح کرد که اگر بخواهیم مشکلات پژوهشی کشور را به‌صورت ریشه ای حل کنیم بایستی به سراغ راهکاری برای پر کردن شکاف میان صنعت و دانشگاه باشیم. یکی از راهکارها ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه و صنعت است که دانشگاه علم و صنعت ایران تجربیات مفیدی در این زمینه دارد. در ادامه آقای دکتر ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت در خصوص تجربیات مثبت و علل موفقیت آن توضیحاتی را به اعضای کمیسیون ارائه کرد. وی توضیح داد که آیین‌نامه این مراکز به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها در انعقاد و انجام طرح‌های پژوهشی در آن رفع شده است.

او در این خصوص تصریح کرد که پیش از این هم قراردادهای پژوهشی در دانشگاه انجام می شد، با این حال ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک باعث می شود تا امکان انعقادهای قراردادهای طولانی‌مدت فراهم شود. همچنین با توجه به این‌که این مراکز به‌صورت تخصصی برای یک زمینه خاص ایجاد می شوند، یک دانش در هر دانشگاه نهادینه می‌شود و این مراکز همانند بازوی تحقیق و توسعه صنعت در یک زمینه خاص می شود. هر مرکز یک شورای راهبری متشکل از نمایندگان سازمان کارفرما و دانشگاه هستند و رئیس مرکز نیز از نمایندگان کارفرما می باشد. طرح مسئله، تصویب پروپوزال تا تحویل پروژه‌ها زیر نظر شورای راهبری انجام می شود. همچنین برخلاف دانشگاه‌ها، امکان جذب پژوهشگر خارج از دانشگاه نیز در این مراکز وجود دارد. سازوکاری که در این مراکز ایجادشده است امکان آن را فراهم کرده است که سازمان کارفرما اشتیاق بیشتری برای تزریق مالی و به سرانجام رساندن پروژه‌ها برای رفع نیازها و مشکلات خود دارد. 

در خصوص دستور دوم که به طرح جهش تولید مسکن می پرداخت، دکتر قاری قرآن رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد که مهم‌ترین مسئله کشور در حوزه حمل‌ونقل و عمران در حال حاضر بحث مسکن است. همچنین مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را به دولت ابلاغ کرده است و ما بایستی در این کمیسیون که نخبگان علمی کشور در حوزه حمل‌ونقل و عمران در آن حضور دارند به دنبال پیشنهادات و راهکارهایی برای بهتری اجرا کردن این قانون باشیم. در ادامه نیز برخی از اعضای کمیسیون نظرات خود را در این خصوص ارائه کردند و مقرر شد تا اعضای کمیسیون روی موضوع تمرکز کرده و در جلسات آینده کمیسیون که به‌صورت فوق‌العاده برگزار خواهد شد، نظرات تکمیلی خود را مطرح نمایند.

۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
تعداد بازدید : ۴۷۴