اخبار

در هجدهمین کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی عنوان شد:

کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی می تواند برای عرصه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و فرهنگ تمدن بسیار مفید باشد

کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی می تواند برای عرصه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و فرهنگ تمدن بسیار مفید باشد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف هجدهمین جلسه کمیسیون با حضور دکتر رحیمی دبیرکل شورای عالی عتف برگزار شد. دکتر رحیمی در پیش از دستور، کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و اسلامی را موثر و پر اهمیت ارزیابی کردند و اظهار امیدواری کردند که این کمیسیون می تواند برای عرصه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و فرهنگ تمدن بسیار مفید باشد. وی افزود حوزه تحت پوشش کمیسیون بسیار گسترده است و دبیرخانه تصمیم دارد در صورت امکان، بخشی از حوزه موضوعی کمیسیون به ویژه حوزه موضوعی هنر و معماری را تحت عنوان یک کمیسیون جدید تشکیل دهد.

بر اساس دستور اول ، نماینده سازمان برنامه بودجه جناب آقای دکتر جعفری نژاد به ارائه گزارشی در مورد وضعیت هزینه‌کرد یک درصد پژوهشی ماده 56 دستگاه های مرتبط با حوزه فرهنگ در سال 1399 پرداخت. این دستگاه ها شامل وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده، سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی است. مطابق گزارش، بودجه یک درصد پژوهشی برخی از دستگاه ها مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خزانه در سال 1399 به خزانه برگشت خورده بود و در مجموعه دستگاه ها 30 درصد از بودجه یک درصد پژوهشی را طی سال 1399 جذب کردند.

در ادامه اعضای محترم کمیسیون تهیه گزارش تجمعی از یک درصد پژوهشی از تمام دستگاه ها (نه فقط حوزه فرهنگی) و ارائه آن به تمام کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف را پیشنهاد دادند تا اعضای کمیسیون ها بر اساس یک دید کل نگر به تصمیم گیری و ارائه پیشنهاد در حوزه علم و فناوری مبادرت ورزند.

همچنین در مورد دستور جلسه دوم، دبیر محترم کمیسیون بعد استماع نظرات اعضا بر این مسئله تاکید کرد که اکثریت اعضا به ویژه اعضای حقوقی بر اصلاح و تسهیل فرایندهای مالی و قانونی جذب بودجه پژوهشی به ویژه یک درصد پژوهشی دستگاهی تاکید دارند.

۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۶۷۳