اخبار

در یکصد و بیستمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید شد:

لایحه بودجه سال 1400 برنامه‌محور است

لایحه بودجه سال 1400 برنامه‌محور است

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف،‌ یکصد و بیستمین جلسه کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در روز چهارشنبه مورخ 1399/7/2 از ساعت 14 الی 16 از طریق ویدئو کنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شد.

دستور اول جلسه ارائه پیشنهاد برای مفاد بودجه سال 1400 بود که توسط نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور در کمیسیون ارائه گردید. در این گزارش به مواردی چون پیش نویس بخشنامه بودجه سال 1400، تبصره های مرتبط با علم و فناوری در قانون بودجه سال 1399 و اهداف کمی برنامه ششم در این حوزه اشاره شد.

در ادامه مباحث و پیشنهادات زیر مطرح شد:

رویکردهای کلان بودجه سال 1400

تمرکز بر صادرات غیرنفتی بخصوص به کشورهای همسایه

-همه‏‌ی دستگاه‌های اجرایی تمرکز خود را در تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در خلال احکام لایحه بودجه و یا برنامه‌های عملیاتی بر روی توسعه صادرات در بخش خود قرار دهند. 

-صادرات خدمات سلامت، صادرات خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادرات خدمات آموزش عالی، صادرات خدمات فرهنگی و هنری ، صادرات خدمات حمل‌ونقل و صادرات کالاهای دانش بنیان از سایر مصادیق صادراتی است.

-بودجه سال آینده  با توجه به افزایش نرخ تسعیر، موجب جهش در صادرات کالاهای غیرنفتی با تاکید بر کالاهای دانش بنیان کشور و در نتیجه ارتقای تولید ناخالص داخلی شود.

-مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن

-در قالب برنامه جامع کوتاه‌مدت دولت که با ابزار سیاست‌گذاری بودجه‌ای همراه است نسبت به ارائه راه‌حل‌های میان‌مدت و حتی بلندمدت اقدامات لازم انجام شود.

-ارائه خدمات عمومی از طریق دولت الکترونیک به اقتضای شیوع این ویروس دیگر یک الزام اجتناب‌ناپذیر است. 

-اجرای پرونده الکترونیک سلامت با اولویت نظام ارجاع در پایان این دولت عملیاتی شود. به‏علاوه، بایستی ارائه خدمات زیرساختی دولت الکترونیک اعم از سامانه آدرس منحصر بفرد مکان محور، هویت هوشمند اشخاص و امضا الکترونیک نیز عملیاتی شود. همچنین سایر سامانه‌های ارائه خدمات دولت از جمله پنجره واحد صدور انواع مجوزها، پنجره واحد سامانه مدیریت زمین، پنجره واحد تجاری کشور، و از همه مهم‌تر نظام هوشمند و الکترونیک مالیاتی برنامه‌ریزی و اجرا شود. 

-یکی دیگر از فرصتهایی که در اولویت دولت در مواجهه با شیوع ویروس کرونا و همزمان تحقق برنامه "جهش تولید" دیده شده است. استفاده از شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات جدید مورد نیاز در این دوره است. در این راستا با هدف افزیش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و افزایش اشتغال دانش آموختگان ، دولت اهتمام ویژه ایی به تجاری سازی پژوهش و نوآوری و حمایت از تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و متکی بر فناوری های داخلی به ویژه در حوزه های دارای مزیت و ظرفیت داشته و ضروری است که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر دستگاه های اجرایی برنامه های مورد نیاز برای توسعه محصولات دانش بنیان در سال 1400 را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند و گزارش اقدامات انجام شده را نیز به نحوه مقتضی اطلاع رسانی نمایند.

 

2- رویکردهای اجرایی بودجه‌ریزی سال 1400: 

لایحه بودجه سال 1400 برنامه‌محور است، در راستای بودجه‏‌ریزی مبتنی بر عملکرد تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند بر اساس اسناد بالا دستی، قوانین خاص خود، اولویت های ابلاغی رییس جمهور و تکالیف مقرر در برنامه ششم توسعه، برنامه ها و خروجی های اصلی خود را تهیه و به تایید سازمان برنامه و بودجه برسانند.

تمامی دستگاه‏های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند بر اساس اسناد بالادستی نظیر قانون احکام دائمی برنامه‏‌های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‏های کلی اقتصادمقاومتی، قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و اولویت‏های ابلاغی رئیس جمهور و خط‌مشی‏های فوق‏‌الذکر، پیشنهادهای بودجه‏‌ای خود را تهیه و از ارائه احکام بودجه‏ای جدید خودداری نمایند.

در ادامه جلسه به تبصره های مرتبط با علم و فناوری در قانون بودجه سال 1399 و اهداف کمی برنامه ششم در این حوزه اشاره شد و در نهایت:

در پایان مقرر شد با توجه به مطالب  بیان شده مقرر شد با درنظرگرفتن شرایط تحریم و کرونا  اعضای محترم کمیسیون نکات مطرح شده را مطالعه و موارد حذفی (با دلیل)  و یا  موارد پیشنهادی را به کمیسیون اعلام نمایند تا پس ازجمع بندی به مراجع ذیربط جهت تصمیم گیری و درج در لایحه بودجه سال 1400 ارائه شود.

 

 

۵ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۵۴۴